Hälsosam inomhusmiljö
Förhållandena i bostaden och i övriga vistelseutrymmen ska vara sådana att de inte orsakar sanitära olägenheter för dem som vistas där. En inspektion är ett sätt för hälsoskyddsmyndigheten att utreda om en bostad eller en offenlig lokal medför sanitär olägenhet för dem som vistas i den.
Med boendehälsa avses hälsosamma förhållanden i bostäder, dagvårds- och skollokaler, läroanstalter, barnhem, äldrehem och andra motsvarande offentliga lokaler.
Miljöhälsovårdens uppgift är:
- att konstatera eventuell sanitär olägenhet
- begränsa den sanitära olägenheten, om den instans som ansvarar för utrymmena inte skrider till åtgärder för att utreda och eliminera olägenheten
Med sanitär olägenhet avses exponering, sjukdomssymtom eller sjukdom som beror på nämnda omständigheter.
Bostadsinspektion
Inspektionen utförs om man misstänker att det finns en olägenhet i bostaden och fastighetsägaren inte har vidtagit åtgärder för att utreda saken.
Vid bedömningen av den sanitära olägenheten och vid inspektionen tillämpas Hälsoskyddslagens bestämmelser.
Faktorer som kan orsaka sanitära olägenheter
- för hög eller för låg temperatur i vistelseutrymmet
- ventilationen är bristfällig eller saknas helt
- drag
- fuktskador i konstruktionerna
- förekomst av mikrober i inomhusluften till följd av fuktskadorna
- tobaksrök i inomhusluften
- hög bullernivå eller alltför mycket eko i lokalerna
- smutsiga lokaler
- djurrelaterat damm
- höga radonhalter i inomhusluften
- skadliga kemiska föreningar i inomhusluften som härrör från byggmaterial, möbler, förbrukade kemikalier och förorenad mark
- små partiklar från oren vedeldning.
Hur man agerar vid misstanke om sanitär olägenhet
Utredningen av sanitär olägenhet i en bostad blir aktuell vid miljöhälsovården efter en skriftlig eller muntlig kontakt från den som bor i bostaden eller bostadens ägare.
Anhängiggörandet förutsätter inlämning av följande uppgifter:
- invånarens namn och kontaktuppgifter
- fastighetsägarens namn
- ägarens eller disponentens kontaktuppgifter
- orsaken till kontakt (misstanke om sanitär olägenhet)
- när har anmälaren kontaktat fastighetens ägare/disponenten
- uppgifter om tidigare undersökningar samt konstaterade skador
En begäran om åtgärder tas upp i anmälningsordning, i huvudsak inom två månader.
Utredning av en sanitär olägenhet hos en myndighet
Kontakta en läkare, om du får symtom som du misstänker att beror på förhållandena inomhus. Symtom som berör skolutrymmen ska alltid meddelas också rektorn och skolhälsovården. Företagshälsovården bör underrättas om symtom som berör arbetslokaler.
Miljöhälsovården deltar vid behov i utredningen och elimineringen av sanitära olägenheter i bostäder och allmänna vistelseutrymmen.
I offentliga lokaler, ex. daghem och skolor
Om du misstänker sanitär olägenhet i vistelseutrymmen eller i inkvarteringslokaler kontakta ledningen för inrättningen. Kontakta rektorn i skolorna och i daghem föreståndaren för daghemmet. De flesta offentliga lokaler och inrättningar har färdiga åtgärdsmodeller för misstänkta sanitära olägenheter. Du kan också underrätta miljöhälsovården om dina misstankar.
I hyreslägenhet
Kontakta disponenten som ansvarar för fastighetens underhåll eller ägaren av lägenheten. Om varken ägaren eller disponenten tar itu med att utreda eller åtgärda de sanitära olägenheterna, kan du kontakta miljöhälsovården.
I aktielägenhet
Kontakta antingen en representant för bostadsaktiebolaget eller disponenten. Om varken bostadsaktiebolagets representant eller disponenten tar itu med att utreda eller åtgärda de sanitära olägenheterna, kan du kontakta miljöhälsovården.
I ett eget egnahemshus
Det snabbaste sättet att utreda en sanitär olägenhet är att vända sig direkt till ett företag som utför konditionsutvärderingar och inomhusutredningar. I första hand gäller det att ta reda på vad det är som orsakar inomhusproblemen och därefter planera och genomföra behövliga åtgärder. Du kan leta efter kompetenta experter via tjänsten sertifikaattihaku.fi med sökord bygghälsoexperet. Du kan också kontakta miljöhälsovården för ytterligare anvisningar.
På din arbetsplats
Kontakta din arbetsgivare och arbetarskyddsorganisationen.
Bostadsinspektion
Utredningen av sanitär olägenhet i en bostad blir aktuell vid miljöhälsovården efter en skriftlig eller muntlig kontakt från den som bor i bostaden eller bostadens ägare.
Anhängiggörandet förutsätter inlämning av följande uppgifter:
- invånarens namn och kontaktuppgifter
- fastighetsägarens namn
- ägarens eller disponentens kontaktuppgifter
- orsaken till kontakt (misstanke om sanitär olägenhet)
- när har anmälaren kontaktat fastighetens ägare/disponenten
- uppgifter om tidigare undersökningar samt konstaterade skador
En begäran om åtgärder tas upp i anmälningsordning på grund av en anmälan av invånaren eller ägaren av bostaden, i första hand i form av skriftlig kontakt. Muntlig kontakt är också lämplig vid behov.
Så här går en bostadsinspektion till
Förberedelser för en inspektion
Före inspektion ska man undvika rökning, användning av starkt doftande ämnen, matlagning och ventilation genom fönster i utrymmet som ska granskas.
Planritningar och VVS-ritningar samt eventuella utredningar av gjorda renoveringar och mätningar ska skaffas på förhand. Hälsoinspektören bekantar sig med dem i samband med inspektionen.
På basis av de förhandsuppgifter som anmälaren och fastighetsägaren har gett riktas inspektionen till de utrymmen där man speciellt misstänker sanitär olägenhet, samt till riskkonstruktioner.
Under det första inspektionsbesöket intervjuas invånaren och bedöms förhållandena i bostaden. Bedömningen görs som en sensorisk kontroll och vid behov görs även en bedömning av hur ventilationen fungerar. Dessutom kan man göra riktgivande mätningar av ytfukt och mätningar av inomhusluftens temperatur, fuktighet och koldioxidhalt.
Efter den första inspektionen bedömer hälsoinspektören behovet av tilläggsundersökningar och konditionsundersökning. Inspektören kan kräva att den som ansvarar för fastighetens underhåll låter göra undersökningarna. Den som utför undersökningarna ska uppfylla de kompetenskrav som beskrivs i hälsoskyddslagen och i förordningen om boendehälsa. Tidigare undersökningar tas i beaktande i mån av möjlighet.
Om bostadsinspektionen skrivs ett protokoll som skickas till alla parter. I inspektionsprotokollet bedöms den sanitära olägenheten och ges uppmaningar för vad som är nödvändigt för att olägenheten avlägsnas. Handlingarna är offentliga med undantag av uppgifter som är sekretessbelagda enligt lagen, till exempel uppgifter om invånarens hälsotillstånd.
Om uppmaningen inte följs kan miljöhälsosektionen i Borgå kräva att bristerna repareras eller ge ett förbud mot att bo i bostaden. Upphävande eller begränsning av förbudet är möjligt endast genom miljöhälsosektionens beslut.
Uppföljning av uppmaningar att utföra åtgärder i bostaden och avslutande av behandlingen
Hälsoinspektören följer upp hur uppmaningarna och kraven att åtgärda bristerna har följts genom att göra en ny inspektion. Inspektionen kan gälla bostadsutrymmen eller begärda utredningar. Ärendets behandling avslutas när den sanitära olägenheten har åtgärdats. En ny inspektion är avgiftsbelagd.
Om det inte finns skäl att ge uppmaningar eller förelägganden avslutas ärendets behandling i regel med ett inspektionsprotokoll. Om kunden kräver det, kan servicechefen för miljöhälsovården ge ett skriftligt beslut i ärendet där man avgör behovet av tilläggsutredningar eller reparationer i en situation där inspektören inte har hittat tecken på sanitär olägenhet. Ändring i beslutet kan sökas hos miljöhälsosektionen i Borgå.